tirsdag den 5. oktober 2010

En rigtig forfatteruge

Fordi jeg både har studie og job, så er der mange dage, hvor min kalender er meget lidt ”forfatteragtig”, hvis man ellers kan tale om sådan noget. Denne uge er dog en rigtig forfatteruge fyldt med forrfatterarrangementer. I går var jeg i Hundested, hvor jeg fortalte om Dødsbørn, i morgen skal jeg til Birkerød og fortælle om Bitchen imellem os, og på lørdag skal jeg til en bogreception.

Det bedste spørgsmål
I går var jeg ude på Hundested bibliotek og fortælle om Dødsbørn til to 5. klasser. Det var en rigtig sjov oplevelse. Jeg holdt en lille konkurrence, hvor den, der stillede det bedste spørgsmål vandt et eksemplar af Dødsbørn. Der var svært at vælge en vinder for der kom rigtig mange gode spørgsmål. Vinderen blev Mathias, som spurgte, hvad man skulle gøre, når man havde en skriveblokering.

Jeg valgte ham som vinder, da jeg synes, det var et super godt spørgsmål, fordi alle forfattere på et eller anden tidspunkt oplever at gå i stå midt i projekt og ikke kunne komme videre. I starten blev jeg ret forskrækket, når det skete, og jeg var bange for, at jeg aldrig ville komme videre.
I dag ved jeg, at der kun er en vej frem: SKRIV. Selvom jeg synes, at det, jeg skriver, stinker, så skal jeg blive ved med at skrive. Nogen gange skal jeg igennem flere siders lort, inden jeg endelig får hul på noget godt igen, men når der så er hul, så er det skønt.

Tre forfattere
I morgen skal jeg holde foredrag i Birkerød sammen med Camilla Wandahl og Caroline Ørsum. Jeg kender Camilla og Caroline igennem HUF, og vi valgte at lave dette fælles foredrag for at give deltagerne mulighed for at høre noget om ikke bare én men tre bøger.

Jeg skal fortælle om Bitchen imellem os, mens Camilla Wandahl fortæller om sin serie Veninder for altid og Caroline Ørsum fortæller om sin debutroman Hovedet i skyerne.

Serien Veninder for altid handler om fire 11-årige piger, der fortæller, hvordan det er næsten at være i puberteten. Serien tematiserer familie, venskab og den første, spirende kærlighed. Ungdomsromanen Hovedet i skyerne handler om gymnasiedrengen Simon, der må kæmpe med sig selv og sine følelser for Daniel. Bogen sætter fokus på homoseksualitet.
Og min egen bog Bitchen imellem os handler om, Astrid og Katrines kamp om drengen Alex, der ender i et voldeligt sammenstød.

I kan læse mere om foredraget her.

Reception
Receptioner er altid hyggelige, og de bliver kun endnu bedre, når de afholdes i anledning af, at en god veninde debuterer. På lørdag skal jeg til reception hos Marie Wolfsberg Oscilowski, som den 7. oktober debuterer med ungdomsbogen Solo. Marie er med i min dejlige skrivegruppe, som blev dannet i 2005. Jeg har endnu ikke læst bogen, men har hørt en masse godt om den, og jeg glæder mig rigtig meget til at få mit eget eksemplar på lørdag.