tirsdag den 21. september 2010

Vampyrer og interview

Så er Fantasticon 2010 slut, og til alle jer, der gik glip af det, kan jeg sige, at det var rigtig hyggeligt og spændende.

I år havde jeg desværre kun mulighed for at deltage om søndagen, men det var en rigtig fin dag. Jeg kendte en del på festivalen både fra de tidligere år, men også fordi, der var et stort fremmøde af HUF-medlemmer. HUF – Håbefulde Unge Forfattere er en forening for unge med forfatterdrømme. Jeg var en af de fire medstiftere og kender derfor de fleste i foreningen. Det var rigtig dejligt at gense flere af dem, og selvfølgelig også sjovt at hilse på de dedikerede folk fra Fantastik.

HUF afholdt også en workshop på festivalen. Workshoppens fokus var vampyrer, og det var festligt at få opridset de mange kendetegn og myter om vampyrer og diskutere, hvordan de havde udviklet sig. For eksempel hvordan sollys, der tidligere betød død-brand-ødelæggelse for vampyrerne, nu i Twilight i stedet bliver til glitrende diamanthud.

Vi blev stillet tre skriveøvelser
  1. Introducer en vampyr
  2. Beskriv en scene, hvor din hovedperson bliver bidt
  3. Beskriv samme scene som i 2 bare fra vampyrens synsvinkel

Det var nogle sjove øvelser, og jeg fik helt lyst til at skrive en vampyr-roman, men det må nok vente, da der er mange andre ideer, der står i kø.

På festivalen blev jeg også interviewet. Det var en sjovt at prøve, og jeg synes, det gik nogenlunde. Min interviewer havde gjort en stor indsats for at sætte sig ind i mit forfatterskab, og han stillede nogle spændende – men også lidt svære – spørgsmål. Jeg synes, jeg svarede nogenlunde, men som det tit er med svære spørgsmål, så var det først, da jeg kom hjem, at jeg kom i tanke om det helt perfekte svar. Øvelse gør jo som bekendt mester, så forhåbentlig bliver det næste interview lettere.