mandag den 28. februar 2011

Digtworkshop på Brønshøj Bibliotek

Jeg er tit ude og undervise unge i at skrive.  Det er noget, som jeg holder meget af. Det er super inspirerende at sidde med en masse unge, der er fyldt med gode ideer. For nylig var jeg ude på Brønshøj Bibliotek og holdt en digtværksted sammen med min gode veninde og forfatterkollega Camilla Wandahl.
Det var rigtig spændende at prøve at undervise i digte, som er meget anderledes end de andre skriveforløb, jeg har undervist i. Også denne gang var jeg imponeret over, hvor dygtige de unge var. Der var knap 10 deltager i alderen 11-16 år, og de kastede sig frygtløst ud i de mere eller mindre kringlede skriveøvelser, vi gav dem.  De blev  blandt andet sat til at rime, til at lave smage-digte og mobildigte.
To modige deltagere har givet mig lov til at vise deres digte. De kommer her:

Jeg gider ikke skrive om oplagte ting,
Så som kærlighed, livet, penge og humør,
Jeg gider ikke skrive om bling bling,
Måske er jeg lidt skør.

Derfor skriver jeg om et træ,
Det groede og groede,
Først lignte det et kræ,
Og så blev dens rødder snoede.

Træet havde grønne blade,
Og lange, brune, kviste,
Den havde en flot facade,
Og bladene var så bevidste.

Træet sang af hjertets lyst,
Den tiede først om natten,
Den havde en flot røst,
Når den sang for katten.

Træet var så klog så klog,
Den gav altid gode råd,
Han var tipoldefar til Anders Fogh,
Og han var ikke kåd.

Den var venner med en morgenfrue,
Det talte sammen om vind og vejr,
Morgenfruen stemme var så sød som en sukkerroe,
Træet morgenfruen så kær.

Men en dag sluttede alt,
Træet døde,
For det faldt,
På græsset så øde.

Victoria Brohus, 11 år

TV’ET
                            
I tv taler tv-værten
Om dagens mange tragedier
Her følger man et menneskes færden
Med kameramandens remedier

Men nu og da det hænder  
At der er tid tilbage
Så handler det om venner
Og lykken folk vil jage

Så kommer vejr og sport
Et nyt ansigt kommer til
Så trykker man sig bort
Hvis det er det man vi

Nicolai Bøgh Sollok, 16 år